مرحله ی دوم تفکر استقرایی : تفسیر مطالب
یادگیری موثر ومطلو مزمانی اتفاق می افتاد که فراگیران بتوانند در خصوص مسئله موضوع مورد نظر ، اظهار عقیده کنندوبه تفسیر و تحلیل آن بپردازند، البته این توانایی مهم نیاز به شناخت دقیق و عمیق مسائل بستگی دارد و در مراحل متفاوت الگوی استقرایی ، دارا بودن این تسلط مهارت بسیار ضروری محسوب می گردد.
مرحله دوم ، تفکر استقرایی یا همان تفسیر مطالب دارای گامهای مهمی است که عبارتند از :
گام اول : تشخیص و تعیین جنبه های شاخص
فعالیت معلم ،
_ کمک به دانش آموزان برای درک مفهوم اجزاوتوصیف دقیق آن ها
فعالیت های دانش آموزان :
_ تعیین خواص و ویژگی های مشترک و شاخص
_ ارائهی تعریف و توصیفی از اجزای هرگروه
گام دوم : کشف روابط و استنتاج
فعالیت های معلم :
_ کمک به دانش آموزان برای بررسی روابط علت ومعلولیبین اجزا و طبقات
_کمک به دانش آموزان برای تحلیل جایگاه عناوین
_تدوین یک جدول دو بعدی
فعالیت های دانش آموزان :
_ بررسی روابط علت ومعلولی و نتیجه گیری
_ تحلیل ویژگی ها وارتباط طبقات
گام سوم : استنباط
فعالیت های معلم :
طرح سوال های مناسب که پاسخ گویی به آن ها بیانگر عمق یادگیری و درک دانش آموزان از مسئله است .
فعالیت های دانش آموزان
درک عمیق موضوع
_ ارائه ی دلایل و دفاعیات به طور گسترده از طبقه بندی خود
توجه داشته باشید که ، با پایان گرفتن این مرحله ، می توان گفت مفهوم مورد نظر آموخته شده .
دانش آموزان به مرحله ی تسلط بر موضوع رسیده اند . آموزش در این جا متوقف می شود ، ولی در صورت انتظارات بیشتر آموزشی و رسیدن به مراحل بعدی ، به موضوع و ابعاد متفاوت در صورت لزوم اهداف درس ادامه می یابد.
با تشکر از حسن سلیقه و توجه شما در ارائه ی تدریس موفق و مطلوب
به فرزندان این آب و خاک برای داشتن فردایی بهتر (سیما شمال نصب)
آموزان ,دانش ,مرحله ,روابط ,تحلیل ,استقرایی ,دانش آموزان ,آموزان برای ,بررسی روابط ,تفکر استقرایی منبع
درباره این سایت